niedziela, 4 czerwca 2017

"Byłam służącą w arabskich pałacach" – Laila Shukri

Byłam służącą w arabskich pałacach – Laila Shukri

Od dawna czaiłam się na coś z literatury wschodu. Mam taki niezbyt przyjemny nawyk, że czytam głównie literaturę polską, brytyjską i amerykańską. Nieczęsto wykraczam poza te kategorie. Gdyby nie to, że autorka Byłam służącą w arabskich pałacach pochodzi z Polski, to ta powieść również pewnie by do mnie nie trafiła.


Laila Shukri to Polka, która wyszła za mąż za szejka z Dubaju. Jest podróżniczką i znawczynią Bliskiego Wschodu. Obecnie mieszka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W ciągu swoich podróży po krajach arabskich, poznała najbardziej skrywane sekrety tamtejszego świata. Najprawdopodobniej z tego właśnie powodu ukrywa się pod pseudonimem.

Byłam służącą w arabskich pałacach przedstawia nam historię Bibi Shaik - Hinduski pochodzącej z biednej rodziny, która w wieku 12 lat zostaje wysłana przez matkę do Kuwejtu, gdzie ma pracować jako służąca. Dziewczynka musi nauczyć się nowego języka, kultury, zasad oraz oraz wykonywania swoich obowiązków na tyle dobrze, by pracodawcy byli z niej zadowoleni. W przeciwnym razie będzie zmuszona wrócić do Indii, co skutkowałoby utratą domu i środków do życia przez jej matkę. Do obowiązków Bibi należało między innymi zajmowanie się malutką córeczką swoich państwa - choć sama wciąż była dzieckiem - oraz wykonywanie wszystkich innych prac domowych takich jak sprzątanie czy gotowanie. Mimo iż madame Amber oraz jej mąż byli dla Hinduski względnie dobrzy, postanawia ona uciec. Trafia do pustynnego nocnego klubu w ręce handlarzy kobietami, gdzie zderza się z nieznanym dotąd światem prostytucji. Okazuje się bowiem, że tam, gdzie prostytucja i pozamałżeńskie stosunki seksualne są surowo zakazane, rozwijają się one równie dobrze - a może nawet lepiej - niż w krajach zachodnich. Cudem udaje się jej wrócić do swoich sponsorów. Nie na długo. Po zaatakowaniu w 1990r. Kuwejtu przez wojska Iraku dziewczyna decyduje się na powrót do ojczyzny.

Kiedy odnalazłam swój numer i usiadłam wśród ludzi oczekujących na odlot, ogarnął mnie niewyobrażalny strach, który narastał z każdą minutą. W głowie pojawiło się mnóstwo pytań bez odpowiedzi: Gdzie ja jestem? Co ja tu sama robię? Dokąd ja jadę? Co mnie tam czeka? Bałam się tak potwornie, jak nigdy w życiu, ale siedziałam sparaliżowana w obawie, że jeśli polecą mi łzy, ludzie na mnie nakrzyczą. Spuściłam więc głowę i łkałam bezgłośnie w środku samej siebie.

W Indiach jest szykanowana i piętnowana, ponieważ panuje przekonanie, że każda dziewczyna wracająca z krajów arabskich jest zbrukana i nieczysta. Taki wizerunek Bibi odbija się również na jej matce i starszej siostrze, a fakt, że wróciła do kraju bez pieniędzy, tylko pogarsza rodzinne stosunki. Dziewczyna, by oczyścić siebie i rodzinę z zarzutów, zostaje postawiona przed trudnym wyborem. 

Po zakończeniu się wojny w Zatoce Perskiej Bibi powraca do pracy. Tym razem ma służyć księżniczce z Arabii Saudyjskiej. Poznaje tam liczne grzeszki tamtejszej monarchii. Rodzina królewska wiedzie tam iście rozpustne i wypełnione przepychem życie. Shukri opowiada, jak traktowana jest służba przez tamtejszych możnowładców. Podstawowe prawa człowieka są tam naruszane. Większość służby musi być dostępna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu bez możliwości opuszczania swojego miejsca pracy. Niejednokrotnie dochodzi do nadużyć wobec pracowników takich jak głodzenie, bicie, gwałty czy zabójstwa. Ludzie z powodu braku paszportu zabranego przez sponsora są całkowicie zależni od jego łaski i kaprysów.

Historia opisana na kartach i ilość tragicznych wydarzeń w niej zawartych przeraża europejskiego czytelnika. Skala problemu współczesnego niewolnictwa jest ogromna. Dla kogoś wychowanego z kulturze zachodniej sytuacje opisane w książce są niewyobrażalne, nie do przyjęcia. Pomimo iż autorka pisze prostym językiem i tekst czyta się szybko, musiałam dzielić sobie lekturę na mniejsze części z powodu jej drastyczności. Spotkałam się z opiniami, iż owa drastyczność odbiera powieści wiarygodność. Trzeba pamiętać, że historia ta jest opowiedziana z punktu widzenia małej dziewczynki i właśnie to dodaje jej więcej emocjonalności. 

Mimo wszystko polecam, ponieważ jestem zdania, że w każdej lekturze jest choćby ziarno prawdy. Coraz częściej słyszy się o dziewczynach, które przeżyły piekło podobne do piekła Bibi. Uważam, że warto w życiu się zapoznać z choćby jedną historią o losach kobiet na Bliskim Wschodzie.
Do zaczytania,

Byłam służącą w arabskich pałacach – Laila Shukri
Szczegółowe informacje:
Autor: Laila Shukri
Tytuł: Byłam służącą w arabskich pałacach
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 411
ISBN: 9788380697683

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witaj na moim blogu.
Cieszę się, że tutaj zawitałeś. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie jakiś ślad. Każdy komentarz jest dla mnie ważny, motywuje mnie do działania i sprawia mi ogromną radość.